Ylösten sukuseura

Ajankohtaista sukuseurassa

Ylösten sukuseuran retki Hämeen linnaan

Tervetuloa Ylösten retkelle Hämeenlinnaan 10.7.2024. Sukulounas klo 12.00 Hämeen linnan museoalueen ravintolassa, osoite on Kustaa III:n katu 6, Hämeenlinna.
Sukuseura tarjoaa lounaan sukuseuran jäsenille. Myös uudet jäsenet ovat tervetulleita.
Lounaan jälkeen tutustuminen alueen museokohteisiin oman aikataulun mukaan: Hämeen linna, Museo Militaria tai Vankila museo. Pääsyliput museokohteisiin maksavat osallistujat itse. Museovierailulla maksuna käy myös museokortti.

Ilmoittautuminen retkelle

Ilmoittautuminen Raija Ylöselle 20.6. mennessä sähköpostilla: ylosenraija (kissanhäntä) gmail.com
Kerro kuinka monta teitä tulee. Ilmoittautumismaksun 10 € / henkilö maksamisella varmistat paikkasi lounaspöydässä. Ylösten sukuseuran tilinumero on FI92 5290 0220 9070 99. Tule mukaan sukulaisten yhteiselle lounaalle.

esteettömyys piha-alue on päällystetty mukulakivillä, siis sopivat jalkineet
Hämeen linna keskiaikainen linna Hämeenlinnassa
Museo militaria sota- ja sotilashistoriaa
Vankilamuseo Suomen suurin vankilamuseo
Hämeen linna

Ylösten tarinoita talteen

”Ylösten tarinoita” Facebook -ryhmä avattu marraskuussa 2023. Sen kautta voi lähettää sukuseuralle kuvia ja kertomuksia sukumme historiasta. Se on suljettu ryhmä: siihen pitää liittyä ja tulla hyväksytyksi jäseneksi, joten yleiseen tietoon lähettämäsi tiedot eivät leviä. Voit tietenkin lähettää kertomuksia ja tarinoita sähköpostin kautta kuten tähänkin asti.
Tässä vaiheessa keskitymme ainoastaan keräämään tietoja. Mahdollisen julkaisun tekeminen aloitetaan myöhemmin. Nyt siis rohkeasti lähettämään meille aineistoa. Niin pientä tarinaa ei olekaan, joka ei meitä kiinnostaisi. Kuvien liitteeksi on tärkeää kertoa, keitä kuvassa on, miltä vuodelta kuva on ja missä otettu. Jokaiseen juttuun on syytä laittaa myös lähettäjän yhteystiedot, mahdollisten lisäselvitysten saamiseksi.

Sukuseuran alkuvuosilta on saatu tietoja Annikki Saari-Kokkoselta ja Timo Ylöseltä. Heille kiitokset tietojen ja kuvien lähettämisestä.
Osa tarinoista on julkaistu Ylölänmäkeläiset -lehdessä 2000-luvun alussa. Sukuseuran kotisivuilla julkaistaan mieluusti myös muiden sukuseuran jäsenten lähettämiä tekstejä. Jos sinulla on Ylösiin liittyvä tarina, jonka haluat jakaa muiden luettavaksi, lähetä se Raija Ylöselle. Tarinasi julkaistaan Ylösten sukuseuran nettisivulla sekä vuosittain jäsenille lähetettävässa sukutiedotteessa.

Ylösten sukujuhla Mikkelissä 2022

Kesällä kokoonnuttiin taas sukujuhlaan, ja paikkana oli tunnelmallinen Kenkävero Mikkelissä

Alussa lauloimme yhdessä Suvivirren

Sukujuhlilla tapasimme myös "Amerikan serkkuja" kahdesta eri sukuhaarasta, heidän sukujuuret ovat Kangasniemen ja Pieksämäen seuduilla. Oli oikein mukava tavata kaukaisia vieraita. Samalla hekin saivat tavata ja tutustua sukulaisiinsa Suomessa.
Sukukokous valitsi sukuseuran hallitukseen uuden jäsenen, hän on Tuula Ylönen Helsingistä. Hallitus valitsi kolmivuotiskaudelle puheenjohtajaksi Vilho Ylösen ja Tuula Ylönen toimii sihteerinä, muutoin hallituksessa jatkavat entiset jäsenet.

Sukukokouksessa kaipailtiin kertomuksia ja tarinoita sukumme jäseniltä. Niitä aletaankin julkaista sukutiedotteessa, joten jos haluatte kertoa uutisia, juttuja ja kertomuksia omasta sukuhaarastanne, niin lähettäkää niitä sihteerille.

Retkikohteeksi Harmonikkamuseo

Tauno Ylösen yksityiskokoelmalle perustuva Suomen Harmonikkamuseo on hieno vierailukohde Sysmässä. Museossa on esillä lähes kaksisataa erilaista harmonikkaa.

Enemmän tietoa museosta tästä harmonikkamuseo

Sukukirja saatavana

Annikki Saari-Kokkosen kirjaa Jooseppi, Joki-Ylösen isäntä, julkaistiin 2017. Kirjaa voi ostaa Hankasalmen kirjastosta tai kirjoittajalta.
Katso Sukukirjat sivulta tiedot.