Ylösten sukuseura perustetaan

Ylösten sukuseuran perustaminen

Kesällä 1986 oli Kauppisten sukuseuralla kokous Hankasalmella. Siihen osallistui Vanhan-Hallan isäntä Martti Kauppinen, joka on isänsä puolelta Kauppisia ja äitinsä puolelta Ylösiä. Kauppisten juhlissa Martti tutustui eri sukuja tutkineeseen Jarmo Ahlstrandiin, jolla oli yhteys Kotkassa asuvaan varatuomari Olavi Ylöseen. Olavi oli jo omatoimisesti tutkinut Ylösten sukua. Miehet päättivät kokoontua Hankasalmella ja kutsua mukaan muitakin Ylösten suvun jäseniä.

Seuraavana kesänä 1987 Ylöset kokoontuivat Hankasalmella Joki-Ylöseen sukututkimuksen merkeissä. Jarmo Ahlstrand puhui sukututkimuksen merkityksestä ja Annikki Saari-Kokkonen kertoi Joki-Ylösen talon vaiheista. Tilaisuudessa perustettiin työryhmä, johon kuului Martti Kauppinen, Jarmo Ahlstrand, Martti O. Ylönen, Vilho Ylönen, Olavi Ylönen, Pekka Ylönen ja Annikki Saari-Kokkonen. Ylösten sukuseuran perustava kokous oli 11.10.1987 Martti O. Ylösellä Pieksämäellä.

Sukuseuran väliaikaisen hallituksen puheenjohtajana toimi Martti O. Ylönen, sihteerinä Annikki Saari-Kokkonen ja rahastonhoitajana Martti Kauppinen. Muut hallituksen jäsenet olivat Vilho Ylönen, Veikko Ylönen, Pentti Ylönen ja Antti Ylönen.

Lue Tarinoita-luvusta sukuseuran perustamisessa keskeisiin henkilöihin kuuluneen Martti Kauppisen kertomaa, miten perustaminen tapahtui ensi vaiheista alkaen.

Ylösten 1. hallitus
Perustava kokous valitsi Ylösten sukuseuran väliaikaisen hallituksen vuonna 1987. Vasemmalta puheenjohtaja Martti O. Ylönen, Vilho Ylönen, Olavi Ylönen, Annikki Saari-Kokkonen, Martti Kauppinen, Veikko Ylönen ja Pentti Ylönen.